آغاز اردوی تیم ملی بسکتبال زنان ایران با حضور ۱۸ بازیکن توجه ویژه ایران به نقش زنان و مادران در برنامه‌ریزی شهری اجرای ۳۵ درصدی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۳ سال اخیر ۱۰۰ بانوی معینه در هتل‌های مکه و مدینه مستقر شده‌اند اثرگذاری دوران بارداری مادر بر عادات غذایی کودک ویدئو| مادرانه| روایتی از دلتنگی مادران شهدا| شهید نعمت‌الله حسنی باید و نباید‌های استفاده از اسپری مو در دوران بارداری بررسی ابعاد مختلف آیین‌نامه جدید دورکاری مادران شاغل الهام گرفتن بانوی کارگردان سینما از قرآن کریم در تولید فیلم‌های سینمایی ویدئو| مادرانه| روایتی از دلتنگی مادران شهدا| شهید محمد علی سروری گام‌های استوار مادران مشهدی در راهپیمایی روز قدس | مقاومت در سایه اشک‌ها و لبخند‌ها تعداد مشمولان دریافت کمک هزینه ویژه مادران باردار و کودکان زیر ۲ سال اعلام شد کاهش تعداد سکه در مهریه در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس آغاز رقابت دوستانه بانوان فوتسالیست در مرحله نهایی جام رمضان۱۴۰۴ تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران از رقابت‌های کاپ آسیا حذف شد
سرخط خبرها
به بهانه سالگرد درگذشت استاد علی صفایی حائری | معرفی کتاب «روابط متکامل زن و مرد»

به بهانه سالگرد درگذشت استاد علی صفایی حائری | معرفی کتاب «روابط متکامل زن و مرد»

  • کد خبر: ۲۳۸۹۲۶
  • ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
علی صفایی حائری معروف به عین صاد، فرزند عباس صفایی حائری از علمای قم و جدش محمدعلی صفایی حائری از علمای نجف بود که به دعوت عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، به قم هجرت کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، وی روحانی، نویسنده و اندیشمند شیعه بود که بر نگرش نظام‌مند به آموزه‌های دینی تأکید داشت؛ یعنی بر این باور بود که دین تنها شامل احکام اقتصادی، سیاسی، تربیتی و... نیست؛ بلکه نظام‌های اقتصادی و تربیتی و سیاسی و… هم ارائه می‌کند.

صفایی نظام تربیتی را بر دیگر نظام‌های دینی مقدم می‌دانست و معتقد بود پیامبر با اِعمال روش تربیت اسلامی، فلسفه، عرفان، اخلاق و فقه اسلامی را در فکر و احساس و رفتار مؤمنان پرورش داده است.

صفایی به هنر علاقمند بود و برخی از هنرمندان سینما و شاعران با او ارتباط داشتند. از میانه دهه ۱۳۸۰ش از اندیشه‌های صفایی بیشتر اقبال شد. در دهه گذشته، همایش‌هایی برای بزرگداشت او برگزار و ویژه‌ه‌نامه‌هایی درباره وی در مطبوعات منتشر شده است.

صفایی حائری دارای بیش از شصت اثر با موضوعات دینی، در زمینه‌های تربیتی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است. برخی از کتاب‌هایش عبارت‌اند از: مسؤلیت و سازندگی، رشد، صراط، روابط متکامل زن و مرد، حرکت، انسان در دو فصل، روش برداشت از قرآن و از معرفت دینی تا حکومت دینی.

این عالم وارسته در ۲۲ تیر ۱۳۷۸ در راه سفر به مشهد و زمانی که قصد بازدید از پشت‌صحنه فیلم کودک و سرباز، ساخته رضا میرکریمی را داشت، در سانحه تصادف درگذشت.

در ادامه به معرفی کتاب روابط متکامل زن و مرد انتشارات لیله القدر می‌پردازیم. 

کتاب روابط متکامل زن و مرد حاصل ۲ نوشته و یک سخنرانی دربارهٔ ازدواج و روابط زن و مرد از زنده یاد علی صفایی حائری است. ازدواج، ارزش ازدواج و وظایف همسران، موضوع تساوی زن و مرد در شغل، ارث و میراث و دیه، حجاب و آزادی‌های مشروع زن و مرد و روابط کامل‌کنندهٔ زن و شوهر موضوعاتی هستند که در این اثر بررسی شده‌اند.

۲ طرف ازدواج و مرد و زن باید در این مجموعه فعال باشند و هر دو کار کنند. ازدواجی که هر دو طرف بیدار باشند و توجه داشته باشند هیچ مشکلی ندارد، حتی اگر یکی از دو طرف بیدار و حلیم و فعال باشد می‌تواند کارگشا باشد. اما اگر دو طرف بی‌توجه باشند، نه آفت‌ها را بشناسند و نه زمینه‌ها را آماده کرده باشند و نه حاصل را جمع آوری نموده باشند، ناچار شیطان صفت‌ها و چپاول‌گرها، حاصل آنها می‌ربایند و بهره‌ها را از بین می‌برد. این کتاب به مخاطبان کمک می‌کند راه خوشبختی در ازدواج را پیدا کنند و بتوانند مسیر آینده خود را روشن کنند. 

بخشی از کتاب روابط متکامل زن و مرد

«رفتار و عمل آدمی را می‌شود با آثار آن ارزیابی کرد، و می‌شود با انگیزه و نیت و هدف و جهت آن به ارزش رسید.

از آنجا که کار‌های انسانی در بینش و دل آدمی ریشه دارد و در جامعه و هستی اثر می‌گذارد، می‌توان به این هر دو عامل ارزیابی توجه نمود.
دو عمل مساوی از دو نفر آدم، مثل دو ازدواج، دو انفاق و احسان و حتی دو شهادت، برابر نیستند. کسی که به خاطر خستگی از دنیا به شهادت روی می‌آورد با کسی که با فراغت و آزادی و حتی با اشتیاق‌ها و علاقه‌ها روی می‌آورد برابر نیستند.

کسی که برای راحت شدن از سماجت فقیر، دِرهمی می‌بخشد با کسی که می‌خواهد گذشت و احسان را درس بدهد و بخشش و جوانمردی را بیاموزد یکسان نیستند. به همین خاطر در روایت نبوی آمده؛ لا عمل الّا بالنِّیة و لا نیةَ الّا باصابة السنة؛ هیچ عملی بدون نیت و بینش نیست و تحقق نمی‌یابد.

همان طور که نیت جز با سنّت و همراهی سنّت شکل نمی‌گیرد. در این روایت ارتباط عمل با نیت و سنّت مطرح می‌شود و همین باعث می‌شود که عمل ازدواج با توجه نیت دو طرف و با توجه به همراهی با سنّت رسول به ارزش برسد.

در واقع عمل آدمی مثل اسکناس است و ارزش اسکناس به پشتوانهٔ آن است. دو پرنده، دو انسان طبیعی، با یکدیگر جفت می‌شوند، اما ازدواج و پیوند آنها که از سطح عادت‌ها و غریزه‌ها بالاتر رفته باشند و در حد وظیفه آمده باشند، در آسمان‌ها و در عرش خدا بسته می‌شود و خدا آن را می‌پذیرد و بر می‌دارد.

آنها که به خاطر تمامی نیاز‌ها و تمامی ابعاد وجود خویش برای زناشویی، برای انس، برای شناخت کسری‌ها و ضعف‌ها و بهره برداری از برخورد‌ها و استقامت در مشکلات ازدواج می‌کنند، با آنها که به خاطر عادت و یا به خاطر کسب اعتبار و وجاهت وصلت می‌کنند و به سراغ بزرگان می‌روند و کسانی را می‌خواهند که بر آنها تکیه کنند و به آنها افتخار کنند، برابر نیستند.

اینها ذلیل همین تعلق‌ها و اسیر همین ضعف‌ها می‌شوند و دنباله می‌شوند، که نقطه ضعف‌ها آدمی را به دنبال خود می‌کشاند. می‌گویند شتری خوابیده بود. روباهی می‌گذشت، به شتر روی آورد و با دم شتر بازی آغاز کرد تا آنکه دمش را با دم شتر گره زد.

شتر برخاست. دم کوتاه این دو به هم گره خورده بود. روباه معلق مانده بود و به دنبال شتر تاب می‌خورد. گربه‌ای این صحنه را دید. از روباه پرسید چه بر سرت آمده؟ روباه گفت: هیچ! با بزرگان وصلت کرده‌ایم!

راستی که ضعف‌ها و تعلق‌ها آدمی را به ذلت می‌کشاند و وصلت‌های ذلیل کار جوانمردان نیست؛ و اگر غفلتی آن را فراهم کرد و وسوسه‌ای آن را پخت، ادامه نمی‌یابد و با رنج همراه می‌شود و با درگیری بریده می‌شود.»

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.